Nositelné elektronika je zajímavou oblastí již několik let. Často se rozlišuje časové období před uvedením Apple Watch a po něm, ale je holým faktem, že Apple nebyl ani první a rozhodně není ani jediný úspěšný výrobce v této oblasti. Applu se podařilo s Apple Watch vytvořit poměrně univerzální produkt, který sice v žádné oblasti nevyniká nad konkurencí, ale zároveň stále nabízí jednu z nejlepších užitných hodnot. Co nového v této oblasti jsme objevili na veletrhu CES 2017, který včera začal v Las Vegas a my jsme u toho?
DIGISOLE
Francouzká značka Digisole není nováčkem. Nejprve se trochu nešťastně proslavila chytrými ponožkami, které nefungovali. Druhý pokus už byl úspěšnější. Jejich chytré vložky do bot nabízí běžcům víc informací než běžné fitness náramky či chytré hodinky. Letos představuje řadu sportovní obuvi včetně jednoho velmi futuristického modelu. Uvidíme jaká bude odezva trhu.
MÓDNÍ ZNAČKY A CHYTRÉ HODINKY
Tradiční hodinkářské firmy se k chytrým hodinkám staví zatím poměrně rezervovaně. Světlou výjimkou je třeba TAG Hauer. U módních značek je tomu jinak. Na CES představují chytré hodinky například Michael Kors, Diesel nebo třeba Fossil. Zcela logicky nijak neoslní funkčností, ale mohou zaujmout stylem a provedením.
WHITHINGS
Další tradiční značka, která začínala s chytrou váhou a dnes má celé portfolio produktů zaměřených na zdraví a fitness včetně pěkné kolekce hodinek s fitness funkcemi. Whithings se zaměřilo na tradiční design ručičkových hodinek doplněný měřením aktivity, což přináší dlouhou výdrž a klasický design. Nově od loňska značku vlastní Nokia, tak uvidíme, kam toto spojení povede. Na CES 2017 se nic převratného neobjevilo.
Speciaitkou na stánku Whithings je “chytrý kartáč na vlasy”, který vyvinula Nokia spolu s Kérastase. Ohlasy jsou dost rozporuplné, zejména s ohledem na vysokou cenu.
FITBIT
V tomto okamžiku pravděpodobně nejprodávanější značka nositelné elektroniky na trhu bojuje o svou pověst. Loňské angažmá na CES se příliš nepovedlo a první “chytré hodinky” od Fitbitu se ukázaly příliš hloupé a nezajímavé. Akcie leteli dolů a ve Fitbitu měli asi hodně o čem přemýšlet. Před pár týdny Fitbit pohltil značku pebble a zřejmě chystá druhý pokus o proniknutí na trh chytrých hodinek. Na CES2017 předvádí svou dobře známou, vyladěnou a fungující řadu fitness náramků. jen by to už chtělo nějakou inovaci.
UNDER ARMOUR
Značka Under Armour je velice populární oděvní značka zejména v USA. Je tradičně zaměřena na sportovce a letos se stala jednou z hlavních značek na trhu. Má svou vlastní Keynote a na stánku představuje novou kolekci chytrých bot a dalších doplňků. Na rozdíl od Nike či Adidasu evidetně hodně vsází na technologie.
STOVKY OEM VÝROBCŮ
Nositelné produkty – chytré hodinky, fitness náramky či doplňky oblečení se stali komoditou běžně nabízenou stovkami čínských a korejských firem v rámci OEM programu. Tito “neznačkoví” výrobci či přeprodávači ochotně dodají nositelnou elektroniku s vašim logem nebo dokonce upravenou funkcionalitou a to v množství již od stovek kusů a s cenou začínající na 30 USD. Všechny produkty jsou si podobné jako vejce vejci a jsou důkazem toho, že nositelná elektronika přestala být novinkou a stala se běžnou komoditou podobně jako řada jiných typů elektroniky.
ZÁVĚR
CES 2017 ukázal rozpaky vývojářů a výrobců nositelné elektroniky, o kterých se již loni hodně spekulovalo. Fitness náramky a chytré hodinky si našly svojí omezenou uživatelskou základnu a vysloveně masovým hitem se nestaly. Navíc se ukázalo, že většina uživatelů zatím využívá pouze základní funkce, což do značné míry omezilo prostor pro inovaci. letošní CES tak nepřinesl v zásadě žádný přelomový produkt. Revoluci nahradila evoluce. Zítra přineseme informace o dalších značkách