Je dobrý travel blogger jednorožcem cestovního ruchu?

  • Blog

Včera jsem ze zvědavosti zašel na workshop Veroniky Hradilikové(travelgeekery.com) o tom, jak pracovat s Travel bloggery. Je to pro mě takový fenomén v mnoha ohledech. V první řadě už asi rok hledám sílu a čas začít se svým vlastním pravidelným travel bloggem, což je pořád ve fázi příprav. Zároveň v rámci projektu Fripito se s travel bloggery, těmi zahraničními, snažíme pracovat a naše zkušenosti jsou řekněme převážně neuspokojivé. Za travel bloggera se považuje kde kdo, statistiky se často fixlují, followeři nakupují a kvalita spolupráce je velice proměnlivá. A tak jsem si šel poslechnout co dělám špatně.

Dobrý travel blogger není bájný jednorožec

Veronika má myslím velice dobrou přednášku pro ty profesionály z cestovního ruchu, kteří nemají s travel bloggery žádnou zkušenost. Skvěle popisuje, kdo je a kdo není travel blogger/influencer, jak jej najít, jak s ním nastavit spolupráci, co travel blogger od komerční spolupráce čeká a co v hrubé kostce vy můžete čekat od něj. Pokud v tomto nemáte jasno, tak jsou to skvěle investované 2 hodiny života.
Přednáška dokonce nabízí řadu studií, průzkumů a několik kampaní z praxe. Bohužel většina z nich je datována 2014/2015, což z mé zkušenosti byly “zlaté doby” travel bloggingu a dnes to může být trochu jinak, ale asi většina z toho +/- platí. Co jsem se bohužel nedozvěděl, jsou příklady reálných konverzí. To, že někdo získal 5 000 000 zhlédnutí na soc. sítích nebo 100 000 interakcí (rozuměj like, komentář či rozkliknutí postu) je sice pěkné, ale v zásadě to nemusí znamenat jediný reálný prodej. Ono se to těžko měří, málokdo je ochotný taková čísla poskytnout a asi se nedají zobecňovat, ale mně osobně by pomohla minimálně pro srovnání s naší zkušeností.
Nicméně jsme se s Veronikou dobrali k několika dle mého názoru důležitým faktům:
  1. Je třeba hledat středně velké bloggery s řádově desítkami tisíc unikátních čtenářů/fanoušků měsíčně. U těch je nejrychlejší domluva a nejlepší poměr cena/výkon.
  2. Nikdy nevěřte jedné statistice a vždy zkoumejte návštěvnost, interakci čtenářů, angažovanost na soc. sítích a vyhodnoťte si i kredibilitu bloggera.
  3. Hledejte bloggera, se kterým si tématicky sednete. Většina těch středních má nějaký media kit, má jasně danou cílovou skupinu a pokud si tohle nesedne s vašim produktem, tak nemá smysl spolupracovat.
Takže profesionálně se chovající travel bloggeři existují, dá se u nich očekávat oslovení řádově desítek tisíc potenciálních zákazníků s náklady v řádu stovek či tisíců dolarů dle typu spolupráce.

Internet destruuje klasické modely cestovního ruchu – zrušte ho!

Kromě informací o travel bloggerech mě zaujal ještě jeden fakt. To, že internet změnil a dál bude měnit cestovní ruch jako odvětví snad pochopil každý. Budu mít třeba na Holiday World Praha 2017 přednášku o tom, jak umělá inteligence může v řádu jednotek let zcela změnit způsob prodeje služeb v cestovním ruchu. Je ale fascinující, jak stále řada lidí v oboru se s tímto faktem nejen nesmířila, ale dokonce by s ním chtěla bojovat.
Místo aby v té změně viděli potenciál, nově vznikající příležitosti, tak vidí jen ty zanikající stereotypy, které je posledních 20 let živily. Naštěstí to nejsou zdaleka všichni v cestovním ruchu a je řada skvělých příkladů opačného postupu, mezi které se hrdě s našim Ilumiem a Fripitem také hlásím.
Počkejte, co pro vás na druhé pololetí chystáme!

Anketa na závěr

Rád bych se vás zeptal, zda sledujete nějaké travel bloggery a pokud ano, tak jaké? prosím dejte vědět v diskuzi. Pomohlo by mi to v takovém mini projektíku.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *